Tuesday, June 14, 2011

kisah disebalik novel "2S"

semalam aku pinjam novel Sepupuku Suamiku, memang bestlah .. teringatlah pula kisah aku dengan 2 orang sepupu sebelah mama dan bapaku. tapi perasaanku taklah sama dengan watak dalam 2S tu sebab aku memang tak menaruh perasaan pun dekat 2 orang ni...perasaaan cinta. tapi aku memang rapat dengan sepupu sebelah bapaku ni .. biarlah aku panggil "H" saja. kami seumur, sekolah bersama dan bila habis sekolah pun hubungan masih seperti biasa walaupun "H" belajar kat kelantan dan aku teruskan ke tingkatan 6. Manakala sepupu dari sebelah mamaku pula bukan rakyat malaysia. tapi tak kisahlah tapi hubungan itu tak serapat hubungan dengan "H".

dipendekkan cerita, dalam diam keluargaku cuba menjodohkan aku dengan "H" tapi cepat2aku menolak. mana mungkin sepupu dijadikan suami malah tak terfikir pun .. perasaan kita orang tak samalah. nasib baik tak didesak ... selamat juga aku. tapi kalau aku mau memang pun boleh ... hehehe..cuma perasaan cinta tak wujud lagilah. lagipun "H" pun sependapat denganku ... selamat. ingatkan jodoh2 dgn sepupu2 ni settle .. rupanya tak. sepupu sebelah mamaku pula bersuara nak jodohkan aku dengan "B". yang ni memang buat aku ketawa ... lucu sangat ... bila masa pula "B" ini sukakan kat aku .. dahlah duduk jauh, sekali sekala je turun labuan. ada hati pula nak dijodohkan dengan aku ... pelik betul perasaan ini kan ...cinta membuatkan kita lupa siapa kita sebenarnya ... adakalanya menyakitkan tapi ia juga membuatkan kita bahagia ... fulamak .. makin teror aku bermadah sejak tergila2kan novel ini.


kalau dah dengan "H" aku menolak tak mustahil pun dengan "B". langsung tak ada dalam kamus hidupku yang aku akan menerimanya ... lagipun sepupukan dah rapat ...hubungan kekeluargaan kan dah lama wujud. tak yahlah nak kawin2 dgn sepupu2 ini .. lagipun dalam islam tidak digalakkan. nasib aku memang baiklah mama dan bapaku jenis tidak memaksa lagipun bapaku pun tak suka jodoh2 dgn sepupu ini ... aku tersenyum gembira. dalam hati bolehlah cari lain ... jauh sikit...hahaha ...tapi yang buat aku terkilan dan kecewa ... "B" tidak lagi menegurku malah memandang aku pun dia tak nak setiap kali datang ke labuan. marah betul dia kat aku. sampai aku kawin pun dia tak nak datang ... tak sangka kan ..kerana cinta hubungan sepupu boleh terjejas.

apa pun, aku dengar dari mamaku yang "B" dah kawin .. syukur alhamdulilah, akhirnya "B" menemui cinta sejatinya sepertimana aku. cuma "H" masih single...aku yakin "H" dah ada cuma masa saja menentukkannya ... walaupun tak serapat dulu tapi aku masih lagi mengetahui mengenai "H".

No comments:

Post a Comment